Help ik heb honger.

Wat kan ik ’s nachts eten  tijdens het voeden?

Herken jij deze vraag ook van jouw kraamvrouw.

Ik krijg hem regelmatig van jullie collega’s tijdens de scholing gezonde voeding in het kraamgezin.
Dus het werd voor mij eens tijd om alles te gaan verzamelen. En dit is de top 10 geworden van de beste nachtelijke snacks.

 

Honger is niet nodig

Jouw kraamvrouw hoeft geen honger te lijden als zij er ’s nachts uit moet om haar kindje te voeden. En iets eten is vaak een heel goed idee, want met dat beetje energie dat ze dan eet kan ze ook de rest van de nacht weer door en zal ze de volgende ochtend niet, of minder slap opstaan.
Wat wel belangrijk is voor haar, is dat ze niet naar een te zoete snack grijpt. Dit is natuurlijk best handig want die zijn al voor verpakt, maar in veel van deze koeken zit teveel suiker. En bij teveel suiker zal zij misschien te wakker worden en na het voeden weer moeilijk in slaap kunnen vallen. Ook is teveel suiker niet echt goed voor haar darmwerking, en natuurlijk niet echt goed voor het gebit.

Maar wat kan jij haar dan wel adviseren?
Als eerste nog even een praktische tip. Laat haar zorgen dat ze kleine trommeltjes of bakjes heeft die ze af kan sluiten en op haar nachtkastje kan zetten of misschien al wel op de commode, als het maar bij haar in de buurt is en ze er niet helemaal voor naar de koelkast hoeft te lopen.

 

Mijn 10 tips

  1. Een boterham met kaas. Het liefst een volkoren boterham omdat hier de goede koolhydraten voor haar inzitten en natuurlijk de vezels die daarbij horen.
  2.  Fruit wat al gesneden is. Lekker voor wat extra vitamines en vezels. Laat haar ook even nadenken of het handig is om er een lepel of vorkje naast te leggen op haar nachtkastje.
  3. Schaaltje yoghurt met een beetje havervlokken en wat kaneelpoeder. Kaneelpoeder zorgt ervoor dat de glucosespiegel niet te snel stijgt.
  4. Schaaltje kwark met wat fruit. Geen kiwi er door doen, want dit zorgt ervoor dat het schift.
  5. Muffin. Klik hier voor een lekker en gezond recept. Als ze er een stel bakt, kan ze jouw kraamvrouw ze invriezen en voordat ze naar bed gaat haalt ze er 1 uit de vriezer, legt deze op haar nachtkastje en tegen die tijd dat ze er aan toe is, is de muffin wel ontdooit.
  6. Handje gemengde noten. Natuurlijk ongezouten. De rauwe noten moet ze hebben.
  7. Rijstwafel met pindakaas. Wel in een afgesloten bakje naast haar bed laten zetten…..anders ruikt na een poosje de hele slaapkamer naar pindakaas. Ik weet niet of dat zo lekker is….
  8. Gedroogd fruit. Ze kan kiezen tussen rozijntjes, abrikozen, vijgen, dadels, net wat ze lekker vindt. Wel goed opletten dat er geen suiker laagje om het gedroogde fruit zit. Een beetje mengen met nr 6 is ook altijd erg lekker.
  9. Paar blokjes kaas
  10. Een bakje kerstomaatjes, komkommer en worteltjes.

Dit waren mijn 10 tips. Lekker voor jouw kraamvrouw om mee te variëren.
Mis jij nog een tip, die jij eigenlijk altijd geeft? Laat het me  hier onder weten en dan kan ik de lijst verder aanvullen.