Hoeveel heeft jouw kraamvrouw te besteden?

 

Kan jij in de portemonnee kijken van je kraamvrouw?

Weet jij hoeveel ze te besteden hebben aan eten en drinken?

Wat een lastige vragen stel ik je zoal hè?.
Oeps weer een vraag.
Ja soms weet je van te voren al wel dat er in een gezin veel of weinig te besteden is. Maar soms weet jij dat natuurlijk helemaal niet.

En als er veel te besteden is, geven ze het dan ook uit aan gezonde voeding?
1 ding dat ik wel weet is dat bij gezinnen waar minder of weinig te besteden is er vaak als eerste op gezond(er) eten bezuinigd wordt. (Niet altijd natuurlijk)
Want weet je, gezond(er) eten wordt vaak als heel duur ervaren. En laat ik eerlijk zijn, een volkoren brood is ook duurder dan een wit brood. Maar als ik dan bedenk naar de manier waarop het vult en na hoe lange tijd ik weer iets wil eten na het eten van wit brood in vergelijking tot volkorenbrood, dan eet ik zelf van volkorenbrood toch echt minder dan van wit brood.
Vindt ik wit brood dan niet lekker? Haha ja tuurlijk wel, helemaal belegd met een dikke laag roomboter en hagelslag….

 

Is het echt zo duur?

Maar is gezonder eten dan echt zoveel duurder?
Het hoeft echt niet. En is ook niet altijd zo.
Want wordt er in het gezin gekozen voor pizza’s uit de oven, dan kan ik voor dat bedrag ook best een gezonde maaltijd maken.

Ik geef je hieronder  mijn 5 tips hoe ik dat doe.

Tip 1: 
Koop zoveel mogelijk verse groente, niet voorgesneden maar heel. Dus bijvoorbeeld geen voor gesneden sla, maar gewoon een krop sla. Hier kan je vaak al 2 – 3 keer mee doen. 

Tip 2:
Bij het boodschappen doen ook altijd naar de onderste schappen kijken, daar liggen de goedkopere merken en zijn echt niet slechter dan de A-merken.

Tip 3:
Bij inkopen van vlees altijd goed opletten op portie-grootte. Het is soms goedkoper om een kilo te kopen, maar verdeel dit dan wel op in porties en vries het in. 250 gram aan vlees is echt voldoende voor 2 personen. Dus een kilo gehakt kan echt wel in vieren gedeeld worden.

Tip 4:
Als er een pasta saus gemaakt wordt is het vaak goedkoper om hiervan een dubbele portie te maken. Wel nog voor het opdienen de helft ervan af halen en af laten koelen om het in te kunnen vriezen.

Tip 5:
Nieuwe recepten uit proberen? Kijk ook een op www.bijstandsgerechten.nl  hier staan heel veel gerechten die niet duur zijn.

Kan je hier wat mee?
En helemaal in je gezinnen?
Echt hoor gezonder eten hoeft niet duur te zijn.

Succes met het goedkoper en gezonder kramen in je gezinnen.