250-300 gram groente per dag wordt er geadviseerd. 

Maar hoe dan?

Hoe zit het met jou kraamvrouw? Lukt het haar om goed voor zichzelf te zorgen?
Want wist je dat 1 van de valkuilen van een kraamvrouw is dat ze pas als laatste goed voor zich zelf gaat zorgen?

In de kraamweek neem jij het vast een stukje van haar over. Jij zorgt goed voor haar. Maar lukt het haar ook om de hoeveelheid groente te eten die ze nodig heeft?

 

Waarom?

Waarom zou ze zoveel groente moeten eten?
– Voor alle vezels die erin zitten. En dit is niet alleen goed voor de stoelgang, maar het verlaagt ook de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziektes.
– Er zitten veel vitamines en mineralen in. Deze zorgen er voor dat heel veel functies in het lichaam het goed doen en natuurlijk ook goed voor de weerstand.
– Doordat er maar weinig kcal inzitten mag je kraamvrouw er eigenlijk onbeperkt van eten, als dit maar niet ten koste gaat van de andere voedingsstoffen die zij ook hard nodig heeft.

Okay, dit wist je misschien al, maar nu hoe gaat ze deze hoeveelheid dan per dag binnen krijgen?

Mijn 5 tips

Ik geef je 5 tips waar jij wat aan hebt in je werk. (en misschien stiekem ook wel voor jezelf).

Tip 1:

Maak eens een bordje rauwkost klaar voor tussendoor. En om het nog wat lekkerder te maken met een dip van magere yoghurt, olijk olie en diverse gedroogde of verse kruiden.
Ook leuk om natuurlijk te serveren als er kraamvisite is. Na de beschuit met muisjes is dit een heerlijke versnapering.

Tip 2:

Een broodje gezond tijdens de lunch is altijd lekker. Het hoeft niets ingewikkelds te zijn, een beetje sla, tomaat en komkommer zorgt al snel voor een 50-80 gram extra groente.

Tip 3:

Heb je wat meer tijd, dan is het altijd lekker om een rijk gevulde soep voor je kraamvrouw te maken. Geen vlees erdoor maar puur met groente gemaakt. Zo kan je heel simpel een groente soep maken van 0,5-1 liter water, een zakje kant en klaar gesneden soepgroente en 1 of 2 bouillonblokjes.

Tip 4:

Kook jij wel eens in je kraamgezin? Kies er dan eens voor om 2 soorten groente klaar te maken. Dan wordt er onbewust meer groente door je kraamvrouw gegeten.

Tip 5:

Een lunchsalade is ook altijd een goede optie. Deze kan ook gemaakt worden met de restjes groente van de avond maaltijd van de vorige dag. Sperziebonen met tonijn is een hele lekkere combinatie.

Kan jij met deze tips uit de voeten om jou kraamvrouw wat meer groente te laten eten? (of misschien jij zelf wel?) Laat het me gerust weten in een reactie hieronder.

Stel hier je vraag