Toch gezond?

Eigenlijk was het best bijzonder vond ik, maar de kraamverzorgenden die meededen aan de workshop Gezonde voeding in het kraamgezin, helemaal niet.
Wat bleek, nadat ik het een aantal keer over wit brood gehad had, vroeg 1 van de kraamverzorgenden of ze een vraag mocht stellen in het algemeen. Tuurlijk, dat mag altijd.

 

Vraag.

Haar vraag was: “Wie van jullie komt het vaak tegen dat er ongezond in een gezin gegeten wordt”.
Okay geen bijzondere vraag misschien, maar toen kwam het, geen van de aanwezige dames kwam het eigenlijk tegen in de gezinnen. Ik vond dat bijzonder, maar zij keken er helemaal niet raar van op. Dat was gewoon zo.

Goed ik kom het tijdens de workshops ook anders tegen en wie weet jij ook wel in je werk

 

3 tips

Daarom krijg jij 3 tips die jou al een beetje op weg kunnen helpen om op een simpele manier jouw kraamvrouw gezonder te laten eten.

 

Draai het om.

1. Als jij in een gezin bent waarin de kraamvrouw en misschien de kers verse vader ook wel niet van ontbijten houdt om wat voor reden dan ook. En natuurlijk wil jij wel dat ze ontbijt omdat jij weet dat als ze dit niet doet dit gewoon weg niet de beste manier is om de dag te starten. Zij heeft weer nieuwe energie nodig na misschien wel een nacht met een huilend babietje.
Jij kan dan de boel gewoon een beetje omdraaien. Misschien start jij wel met een goed ontbijt voor de kraamvrouw (die ze dan niet op eet omdat ze niet van ontbijt houdt) en doe je het fruitmoment later op de ochtend. Als je nu eens begint met het fruit, dit is voor jouw kraamvrouw lekker makkelijk te eten en ook licht verteerbaar en ze krijgt dan toch iets binnen. Later op de ochtend kan je dan bijvoorbeeld een boterham doen of wat sneetjes knäkebröd of iets dergelijks. Op deze manier is de kans ook kleiner dat zij in de loop van de ochtend gaat lopen snaaien omdat ze honger heeft gekregen.

 

Gezondere lunch.

2. Maak voor bij de lunch eens een lekkere groente soep. Zo krijgt ze toch wat meer groente binnen dan wanneer zij het alleen bij het avond eten zou eten.
Een heel simpel recept is:  Breng een halve liter water aan de kook samen met een bouillonblokje, voeg als het water kookt een zakje voorgesneden soepgroentes toe en laat dit even meekoken. Klaar is je groente soep.

 

Brood.

3. Wist je dat meergranen brood vaak heel gezond lijkt, maar dit eigenlijk helemaal niet zo is? Jij kan jouw kraamvrouw beter volkorenbrood laten eten. Dit is van puur volkoren meel gemaakt, terwijl het meergranen brood vaak van tarwebloem gemaakt is en dit is dan weer gekleurd om het lekker donker te krijgen. In volkorenbrood zitten meer vezels dan in meergranen brood dus beter voor de stoelgang en er zitten ook nog meer vitamines en mineralen in. En vaak is volkorenbrood nog goedkoper ook.

Met deze tips is het denk ik niet moeilijk om jouw kraamvrouw gezonder te laten eten.