Heb je het wel eens meegemaakt, dat je in en gezin bent en dat het moeilijk is om een gezonde keuze te maken voor de kraamvrouw?.
Wat doe je dan?.
Ga jij alles proberen om te gooien of ga jij voor het meest gezonde wat je kan vinden?.
Kan jij dan uitleggen waarom jij nou juist voor dat eten gekozen hebt?.

 

Brood, daar zit wat in!

Deze slogan is eigenlijk al heel oud is.
Maar zit er ook echt wat in brood?
Het ligt eraan welk brood je eet.

 

Koolhydraten.

Brood levert koolhydraten, vezels, en verschillende vitamines en mineralen zoals ijzer.
Er zijn heel veel verschillende soorten brood, en ik kan me voorstellen dat het dan soms best moeilijk is om een gezondere keuze te maken.
Maar de koolhydraten die in het brood zitten zijn voor de kraamvrouw belangrijk. Ze krijgt er weer energie van en het levert voedingsstoffen voor de hersenen. Kan misschien nodig zijn als blijkt dat ze wat last heeft van zwangerschapsdementie. Ook zit er in ons brood, wat we in de winkel kopen, jodium houdend zout verwerkt. Het jodium is goed voor de schildklier. Deze kan soms wat ontregeld zijn na een zwangerschap.

 

Welke kleur?

De vezels die in brood kunnen zitten zijn weer heel belangrijk voor de stoelgang. En wist je dat ik volkorenbrood de meeste vezels zitten?
Nee bedenk niet hoe donkerder het brood hoe gezonder het is.(meergranenbrood is vaak gekleurd en is gemaakt met bloem en wat extra granen en zaden erdoor) Volkorenbrood is het meest gezond en of je dan voor de spelt variant kiest of voor het gewone volkorenbrood, dat maakt niet uit. (wel als je beter op spelt reageert natuurlijk).
Bij wit brood zijn alle goede stoffen uit het meel gehaald. Met de bloem die er overblijft is dan een heerlijk luchtig brood gemaakt, maar ze zullen niet veel toevoegen aan een gezond eet patroon.
En bij bruin brood is een beetje van de goede stoffen weer terug gestopt. dus als er in een gezin de keuze is tussen bruin brood of wit brood, dan weet jij vast wel waarvoor te kiezen….

 

Brood vervangers.

En als er geen brood gegeten wordt, wat dan…. Dan zijn er gelukkig hele goede vervangers. Denk aan roggebrood, volkoren knäckebröd, ontbijtgranen zoals muesli (en dan liever die zonder toegevoegde suiker), havermout maar ook quinoa is een goede vervanger.

 

O ja als laatste, als er helemaal geen brood gegeten wordt, dan is het belangrijk dat er wel voldoende jodium via ander eten geconsumeerd wordt. Dit kan o.a. via jodium houdend zout maar ook zeewier, witvis, eieren en garnalen.

 

Kan jij nu een goede keuze maken voor je kraamvrouw?

Stel hier je vraag