Eten met 1 hand voor jouw kraamvrouw. Dat is pas handig voor haar. Want hoe vaak zal zij in de eerste dagen niet met haar kindje op de arm lopen en maar een hand vrij hebben en toch behoefte hebben aan wat eten.
5 tips voor jou

‘Worstelen’

Komt het je bekend voor dat jouw kraamvrouw aan het ‘worstelen is met een vork om bijvoorbeeld iets van haar eten in kleiner stukjes te maken. Ze kan haar mes namelijk niet erbij pakken omdat ze in haar andere arm haar kindje heeft. Nu zou ze natuurlijk een draagdoek kunnen gaan gebruiken, maar in de eerste dagen is dat misschien nog niet helemaal comfortabel voor haar. Of als ze borstvoeding aan het geven is, dan heeft ze echt maar 1 hand vrij om iets te kunnen eten natuurlijk.
En dan zal ze toch echt eerst haar kindje gaan helpen en dan pas zichzelf. Haar honger/trek gevoel zet ze wel even opzij, dat komt later wel zal ze denken. Dit hoeft natuurlijk niet. Voor haar herstel is het ook beter als zij regelmatig zal gaan eten wat natuurlijk ook nog een beetje gezond is. Een koekje of snoepje is natuurlijk zo gepakt of een zak chips die naast haar neer gezet kan worden en waaruit met 1 hand gegeten kan worden, maar dat is natuurlijk niet altijd de bedoeling.

Ik geef je hier 5 gezondere tips over.

  1. Zorg dat er altijd gewassen fruit op de fruitschaal ligt wat zo uit het vuistje gegeten kan worden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld appels, pruimen, druiven, peren, nectarines, perziken, kersen, abrikozen. Als het fruit maar niet geschild of gepeld hoeft te worden voor het eten. Het moet zo gepakt kunnen worden.
  2. Boterham. Ja ook dit kan. Maak van te voren al  een keer een paar boterhammen klaar met beleg en vries deze in. Kaas en vleeswaren kunnen prima op de boterham gedaan worden en ingevroren. Vries ze natuurlijk wel per stuk in. Elke dag kan er dan 1 belegde boterham uit de vriezer gehaald worden en op het aanrecht gelegd om te ontdooien.
  3. Gedroogd fruit. Dit kunnen dadels zijn, abrikozen, gedroogde appeltjes, rozijnen enz… Lekker een paar in een schaaltje en tijdens het voeden of als ze net lekker rustig op de bank zit met haar baby en gewoon even niks wil, maar wel behoefte heeft aan wat eten.

     

  4. Handje nootjes. Lekker om samen met wat rozijntjes op te eten.
    Zorg bij nr 3 en 4 wel dat het bijvoorbeeld in een pot zit waar de deksel makkelijk van af te halen is met 1 hand en zo gepakt kan worden.
  5. Wat rauwkost, worteltjes, en kerstomaatjes zijn het meest handig hierbij. Ook vast van te voren klaar maken en afdekken en in de koelkast zetten. Of dit ook weer in een bak waar de deksel handig vanaf gehaald kan worden en waar zo een lekkere hoeveelheid uitgehaald kan worden.

Net deze tips kan jouw kraamvrouw denk ik altijd wel iets pakken om te eten als ze haar kindje op de arm heeft.
Heb jij nog een handige tip? Laat het in een reactie hieronder weten.

Chat openen
Stel hier je vraag