+ 5 tips hoe jij het makkelijk voor haar gezonder kan maken

Gezond eten doet wat met jouw kraamvrouw.
Ja dat is iets wat jij wel zo kon raden denk ik. Maar sta jij er wel eens bij stil dat zij het echt nodig heeft? Bedenk jij wel eens bij een kraamvrouw met een ijzer tekort wat jij haar kan geven aan gezond eten? Buiten de wel bekende aanmaak dranken en buiten het biefstukje om?
Of voor een kraamvrouw die last heeft van obstipatie dat je niet alleen moet letten op voldoende vezel rijke producten, maar ook op niet te koud eten, op voldoende drinken en ook op voldoende vet in haar dagelijkse eten.
Gezond eten zorgt ervoor dat het jouw kraamvrouw helpt bij haar herstel na haar zwangerschap en haar bevalling.

Wat is gezond eten voor jouw kraamvrouw?
Hier kunnen de meningen over verschillen.
Maar ik denk dat gezond eten voor jouw kraamvrouw eten is dat zo puur mogelijk is. Is het niet al teveel bewerkt, bevat het niet allerlei extra verschillende stoffen om ervoor te zorgen dat het bijvoorbeeld langer houdbaar is, beter smeerbaar is, een bepaalde geur heeft of meer van dat soort stoffen.
En ik ben ook van mening dat gezond eten niet al teveel toegevoegde suiker bevat. En hier bedoel ik de suiker mee die wij in onze koffie stoppen, dus de tafelsuiker. Maar wist je ook dat hieronder bijvoorbeeld veel verschillende stoffen vallen die op ….ose eindigen? Kijk maar eens op een ingrediëntenlijst van een product of je van deze toevoegingen vindt.

Eten dat zo puur mogelijk is herken je eigenlijk best eenvoudig, het zijn de producten die zo van het land komen, dus denk aan verse groenten. Of als het verpakt is, dan kijk je naar de ingrediëntenlijst en als er niet meer dan 5 ingrediënten inzitten dan mag je het als een puur eten beschouwen.

Ook is gezond eten ervoor zorgen dat er voldoende gevarieerd wordt. Voor jouw kraamvrouw misschien niet zo makkelijk omdat ze in de drukte die zij nu ervaart snel naar steeds hetzelfde eten grijpt. Maar om ervoor te zorgen dat haar weerstand weer opgebouwd wordt is het beter om ervoor te zorgen dat zij, door gevarieerd te eten, meer vitamines en mineralen binnen krijgt maar ook de koolhydraten, eiwitten en vetten. Deze helpen haar allemaal bij haar herstel en het weer opbouwen van haar weerstand.

Maak het eten voor jouw kraamvrouw gezonder.
5 tips om jou hierbij te helpen

Ja dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Jij komt nieuw in een gezin en moet het doen met het eten dat je in het huis van jouw kraamgezin vindt.
En nu is er misschien helemaal niet zoveel in huis.  En al het eten dat jij vindt is misschien helemaal niet zo puur zoals ik hierboven beschreven heb.
Wat doe je dan…..
Ik ga je een paar tips geven waardoor het toch wat gezonder kan worden.

Tip 1
Stel dat jouw kraamvrouw veel frisdrank drinkt, jij weet dat ze dit beter niet kan doen, maar zij drinkt eigenlijk liever niet anders. Stel voor aan haar om eens te beginnen met 1 glas frisdrank te vervangen voor 1 glas water. Als zij hier aan gewend is ga je door met nog een glas frisdrank te vervangen voor een glas water. En tegen de tijd dat jij weggaat heeft ze misschien wel 3 glazen frisdrank vervangen voor water.

Tip 2
Zorg dat het eten en drinken van jouw kraamvrouw niet te koud is. Te koud eten en drinken kost teveel energie van jouw kraamvrouw en deze energie heeft zij hard nodig om eventueel de borstvoeding aan te maken en voor zichzelf. 
Eten en drinken voor jouw kraamvrouw moet het liefst minimaal op kamertemperatuur zijn. 

Tip 3
‘Speel’ met het eten….
Okay jij hebt vast net als ik geleerd dat je niet met je eten mag spelen, maar nu mag het wel.
Hiermee bedoel ik dat je ervoor zorgt dat als zij iets ongezonds wil voor haar ontbijt of lunch, jij er iets gezonds bij doet. Geef er bijvoorbeeld wat fruit bij om het gezonder te maken, doe er wat rauwkost bij, maak een lekker simpel soepje van wat groente, water en een bouillonblokje, geef er een gekookt of gebakken eitje bij. Op deze manier heeft zij een combinatie van minder gezond eten met gezond eten.

Tip 4
Zorg dat het er gezellig uit ziet.
Dit hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen. Als een bord leuk opgemaakt is, dan ziet eten er vaak ook veel aantrekkelijker uit en zal er sneller van gegeten worden.

Tip 5
Lukt het niet, maak je er niet druk om. Soms doe jij nog zo je best, maar wil jouw kraamvrouw er echt niet aan. Dat is dan maar zo. Frustreer jezelf niet. 

Ik hoop dat jij hier wat mee kan. Heb jezelf nog een leuke tip om het eten van jouw kraamvrouw gezonder te maken? Laat het vooral weten in een reactie. Ik vind het leuk om te horen hoe jij het doet.