Gevarieerd.

Laat ik beginnen door te zeggen dat je gevarieerd moet eten. Als je daar al mee start of bezig bent, dan heb je al een begin. Ja een begin, want kies jij voor bijvoorbeeld de ene dag friet, de andere dag pizza en de volgende dag pannenkoeken, dan zit er wel variatie in maar over de gezondheid ervan valt te twisten.

Wat dan wel?

Kies het liefst voor volkoren producten, dus volkoren brood, volkoren pasta en zilvervlies rijst. Hierin zitten meer vezels waardoor het langzamer door je lichaam opgenomen wordt zodat je lichaam er langer mee doet. Dan is het ook belangrijk om voldoende fruit te eten. 2-3 stuks mag je zeker. En omdat niet elk fruit dezelfde vitamines en mineralen heeft is het belangrijk dat je varieert. Zo zullen jij en je kindje in je buik al snel voldoende van alles binnen krijgen.
Probeer tijdens je avondmaaltijd (warme maaltijd) ook af te wisselen met aardappels, pasta en rijst en met de groente dan ga je al echt de goede kant op.
Bedenk bij je bord met avond eten zo dat de helft gevuld is met groente, een kwart met je koolhydraten en een kwart met vlees, vis of vleesvervangers.
En als laatste drink voldoende. Twee liter op een dat is echt goed voor je zo voer je de afvalstoffen af.
Dus een gezonde voeding voor zwangeren bestaat uit koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels en vitamines en mineralen.

Maar….

Ik hoor het je bijna denken…ik ben zo misselijk en lust alleen maar….of als ik het eten klaar heb gemaakt dan hoef ik al niet meer omdat het me tegen staat……of ik heb soms zo’n trek ik hele rare dingen.
Ja dat kan allemaal. Maar veel van jullie zijn gelukkig niet 24 uur misselijk dus is er vast nog wel ergens een moment dat je even een stuk fruit kan pakken of een stuk komkommer of dat die boterham wel lekker smaakt (misschien is hij nu geroosterd lekkerder) En die gekke trek? Ja dat kan soms en als je daar soms aan toe geeft dan is dat geen probleem. Hierover en over de misselijkheid komt later nog een blog.

Houd je aan het toverwoord GEZONDE VARIATIE, dan ben je al een heel eind op de goede weg.

Hoe goed ben jij eigenlijk op weg? Schrijf eens in de reacties hoe goed jij daar al mee bezig bent, het valt vaak wel mee.

Stel hier je vraag