Eén keer per week peulvruchten eten…..

Voor vanavond staat bij ons witte bonensoep op het menu. Ik probeer elke week in ieder geval 1 keer iets van bonen te eten. Ze zijn niet voor niets op de lijst van de aanbevolen voedingsmiddelen gezet…..
Lukt me dat elke keer?
Nee laat ik eerlijk zijn.
Zou het elke week op het menu moeten staan?
Ja dat zeker.
Waarom zouden we dan 1 keer per week bonen moeten eten?
Omdat het gezond is……… Dat is makkelijk hoor ik je denken.
Goed ik zal je uitleggen waarom het gezond is.

 

Wat zijn peulvruchten

Maar eerst eens even wat rekenen we tot de peulvruchten? Alle bonen soorten, bruine bonen, witte bonen, kievitsbonen, kidneybonen, zwarte bonen, kikkererwten, linzen, kapucijners, soja bonen en….. ik ben er vast nog wel een aantal vergeten. Maar goed dit lijstje geeft al aan hoeveel variatie er is in de peulvruchten.
De groene erwten, sperziebonen en de peultjes rekenen we tot de groenten hoewel het eigenlijk toch ook wel peulvruchten zijn. Dus eet je ze een keer……. en geen peulvruchten in de week, dan heb je ze stiekem toch gehad. Maar ze hebben ook veel weg van groentes en je zal ze niet snel eten ter vervanging van je aardappelen oid. Je eet ze echt als groente.
Wist je trouwens dat pinda’s ook peulvruchten zijn? Deze rekenen we er alleen niet bij omdat ze zoveel weg hebben van de noten. Hierom mag je ze gewoon tot de noten rekenen.

Soms zijn de peulvruchten verwerkt in producten dat we ze niet helemaal herkennen als peulvruchten. Denk eens aan bijvoorbeeld humus of tofu. Je mag dit gewoon tot je peulvruchten consumptie rekenen.

 

Nu waarom ze zo gezond zijn.

Peulvruchten bevatten veel eiwitten en passen daarom ook prima in een vegetarisch dieet. Of als je eens een dag vleesloos wil eten, dan kan dat prima op de dag dat je peulvruchten wil gaan eten.
Ook bevatten ze veel vezels die weer heel goed zijn voor je stoelgang, voor een sneller vol gevoel en voor je bloedvaten. Ze zijn goed om je cholesterol op peil te houden of zelfs te verlagen.
En natuurlijk bevatten ze veel vitamines en mineralen. Waaronder ijzer. Stel dat jij een ijzer tekort hebt, dan kan je dus ook aan de peulvruchten gaan.

Je kan peulvruchten op veel verschillende manieren verwerken. Ze zijn heerlijk om in een soep te doen, maar ook als salade. Misschien is dit recept wel wat voor jou. https://www.puurgezond.nl/eet/peulvruchtenparade/

 

Tips

Heb ik je al overtuigd om wekelijks peulvruchten te gaan eten?
Dan geef ik je nog een paar tips waar jij op kan letten bij het kopen.
Het maakt niet uit of je gedroogde peulvruchten koopt of uit pot of blik…. nou toch een beetje wel. Als je ze in pot of blik koopt kan het zijn dat er of zout of suiker aan toegevoegd is. Wil je dit niet, kijk dan altijd even op het etiket hoe het zit. Dan kan je beslissen of je ze wel of niet wilt.Het is soms wel makkelijk als je snel iets op tafel wilt zetten, want bij gedroogde peulvruchten, waar verder niets aan toegevoegd is trouwens, moet je altijd rekening houden met een tijd dat je ze laat wellen of veel langer moet laten koken. En soms dient het gemak de mens……..

Eet smakelijk weer deze week.

Ik help jou naar een gezondere leefstijl, naar jou dagelijkse hoeveelheid van alle voedingsstoffen, naar lekker in je vel zitten, naar een kleiner getal op de weegschaal….. mail naar info@wemm.nl  en wij gaan samen aan de slag.

Stel hier je vraag