Let jij wel eens op het gewicht van je kraamvrouw?

Je kraamvrouw valt te snel en teveel af tijdens haar borstvoedingstijd.

In eerste instantie zal zij dat misschien helemaal niet zo erg vinden omdat er nog wat zwangerschapskilo’s aan zijn blijven hangen. Alleen is te snel en teveel niet echt goed voor haar. En zet deze daling teveel door, dan gaat dit ten koste van de kraamvrouw zelf.
Als zij voldoende gevarieerd eet, zal haar borstvoeding er niet veel onder lijden. De baby zal dus niet snel iets te kort komen.
En als de kraamvrouw niet meer dan 0,5 kilo per week afvalt zullen er ook geen afvalstoffen in de moedermelk komen.

 

Waar kan jij op letten.

– Eet en drinkt zij wel voldoende
– Geeft zij zich zelf wel de tijd om voldoende en gezond te eten
– Neemt ze op haar tijd voldoende rust.
– Heeft de kraamvrouw nog wel voldoende energie.

 

Wat kan jij doen.

In de periode van borstvoeding geven heeft de moeder zo’n 500 kcal extra per dag nodig. Maar natuurlijk wel gezonde voeding en geen snoep en snaai gerechtjes.
Ik geef je hieronder wat voorbeelden van wat de kraamvrouw extra zou kunnen eten.

• Halve avocado + 2 volkorenboterhammen met vleeswaren of kaas + handje noten.
• Schaaltje halfvolle yoghurt met 5 eetlepels muesli en een banaan
• Rijstwafel met roomboter en appelstroop, 1 appel, gekookt eitje en een snee roggebrood met kaas
• 2 extra aardappelen, 2 extra lepels groente, 5 gedroogde abrikozen, halve mango, volkoren knacebröd met kaas

Als blijkt dat de kraamvrouw toch nog blijft afvallen is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Er zou dan iets aan de hand kunnen zijn met bijvoorbeeld haar schildklier.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Heb jij hierop nog een aanvulling of vragen dan hoor ik dat natuurlijk graag. Schrijf dan een reactie naar info@wemm.nl.

Stel hier je vraag