Is plantaardige ‘melk’ een goede vervanger voor koemelk?
Weet jij het?
Ik wist het eigenlijk ook niet zo goed en moest het uitzoeken.

Drink

Je heb ondertussen veel vervangende soorten melk. Soja melk was de eerste denk ik die op de markt kwam, maar tegenwoordig is de keus al veel groter. Er is havermelk, amandelmelk, rijstmelk en kokosmelk. Eigenlijk mag ik dit laatste rijtje geen melk noemen, maar moet er drink achter staan in plaats van melk…

Wat zit erin

Plantaardige en dierlijke voedingsstoffen vergelijken met elkaar is net al appels en peren vergelijken. Het is gewoon niet het zelfde. Maar toch wilde ik weten hoe het nu zit met de voedingsstoffen die er in deze melksoorten zitten.

In koemelk zit van nature de volgende voedingsstoffen die ook belangrijk zijn voor jouw kraamvrouw: Calcium, eiwitten, vitamine B2 en vitamine B12.

Calcium heeft zij nodig voor de botopbouw en het onderhoud van de botten. Eiwitten zijn nodig voor het herstel en energie, vitamine B2 is nodig voor stukje energie voorziening en vitamine B12 is nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel, de aanmaak van rode bloedcellen die het zuurstof zo door het lichaam kunnen transporteren en het zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Tekorten

Vitamine B12 komt eigenlijk alleen maar voor in dierlijke producten, dus als iemand dit helemaal niet eet kan er een tekort ontstaan. Deze tekorten zijn niet direct merkbaar, omdat het lichaam eerst een voorraadje kan opmaken. Dus soms komt het pas aan het daglicht na enkele maanden of een jaar.
Als een kraamvrouw een tekort heeft kan zij o.a. last hebben van duizelingen, moeheid (zal jouw kraamvrouw sowieso last van hebben)  oorsuizen en tintelende vingertoppen.
Heeft jouw kraamvrouw een tekort aan deze vitamine en geeft ze borstvoeding, dan kan het zijn dat het kindje ook een tekort krijgt. Hierdoor zou het groei- en ontwikkelingsachterstanden kunnen krijgen.

Het zit erin of toch niet

Dus, je snapt wel dat het belangrijk is dat deze voedingsstoffen ook in de plantaardige melk moeten zitten. Alleen zitten ze er van nature niet in. Koopt jouw kraamvrouw de vervangende ‘melk’ in de winkel, dan is de kans groot dat deze belangrijke voedingsstoffen eraan toegevoegd zijn. Dit moet op de verpakking staan. Er blijkt over het algemeen voldoende aan toegevoegd te zijn dat de verhoudingen overeen komen met koemelk. Vaak zitten er zelfs meer eiwitten in omdat deze wat moeilijker door het lichaam opgenomen worden vanuit de plantaardige voedingsbron, maar dat compenseert dan weer goed.

Maakt jouw kraamvrouw haar vervangende melk echter zelf, wat eigenlijk heel makkelijk is om te doen, dan zitten deze belangrijke stoffen er niet in. Dan is het voor haar belangrijk dat zij hiervoor supplementen gaat slikken. Hier kan zij zich het beste even laten informeren door iemand die er meer vanaf weet.

Mijn conclusie is dus eigenlijk, het kan prima, geen van deze is het beste en het ligt aan de kraamvrouw wat of welke zij wil.

Stel hier je vraag