Een goed begin….

 

Hoe vaak heb jij al niet een lekker ontbijtje voor jouw kraamvrouw op bed gemaakt?

Dit kan ik me nog zo goed herinneren, ontbijt op bed van mijn kraamverzorgende gewoon die lekkere verwennerij. Heerlijk genieten was dat.

Voor jouw kraamvrouw is het natuurlijk heel belangrijk om de dag goed te beginnen. Misschien heeft ze wel een gebroken nacht gehad, en moest ze er vaak uit voor haar baby. Dan is het juist belangrijk om goed en gezond te eten.

Zoet ontbijt?

Heb jij na zo’n nacht bij jouw kraamvrouw wel eens gemerkt dat ze dan het liefst voor zoete etensmiddelen kiest? Dit is niet zo heel gek, omdat deze voedingsmiddelen haar snel even energie geven, maar het nadeel daarbij is dat ze er ook voor zorgen dat ze zich eigenlijk snel nog meer moe gaat voelen. Dus je kan nu al concluderen dat de witte broodjes met chocolade pasta helemaal niet zo’n goed idee zijn. Dit is wel even heel simpel en kort door de bocht, maar het maakt het wel even duidelijk wat ik bedoel.

Wat zou je haar dan wel kunnen geven?

Laat ik voorop stellen dat een goed ontbijt voor jouw kraamvrouw het liefst uit 4 componenten zou moeten bestaan.
Dit zijn:
* Eiwitten. Deze heeft zij onder andere nodig voor haar herstel. Maar ook om energie van te krijgen
Het eten waar jij aan kan denken is: yoghurt, ei, kwark, kaas, vleeswaren of melk.
* Fruit en of groente. Lekker voor de vitamines en mineralen die haar helpen bij het opbouwen van haar weerstand, maar ook vanwege de vezels, omdat het lekker licht verteerbaar is en het is goed voor haar hormoonbalans.
* Vezels. Deze zitten natuurlijk ook al in het fruit of de groente, maar ze kunnen ook uit bijvoorbeeld brood, havermout, brinta, muesli oid gehaald worden. De vezels zijn niet alleen nodig voor een goede darmwerking, maar ook voor een betere bloeddruk en bijvoorbeeld een langer vol gevoel.
* Drinken. Je weet zelf wel waarom jouw kraamvrouw dit nodig heeft.
Bij een ijzer tekort is het belangrijk dat ze geen koffie of thee met theïne drinkt. Dit zal namelijk de ijzeropname sterk remmen. Ze mag dit het liefst zelfs tot 2 uur voor of na de maaltijd niet hebben.

Nu kan je lekker gaan variëren voor jouw kraamvrouw.