Hoe vaak kom jij een kraamvrouw tegen die veganistisch (let op, geen vegetarisch) eet en drinkt. Of moet ik eigenlijk zeggen leeft?

Je zal het steeds vaker tegen komen

Tijdens de scholingen hoor ik het steeds vaker. En krijg ik er ook steeds vaker vragen over. Daarom ga ik over vegetarisch en veganistisch eten in de kraamtijd een nieuwe scholing maken.

Heb wel geduld, want dit duurt altijd even. Eerst het plan, dan de uitwerking. En dan ben ik zo een half jaar verder. En ik moet mij er echt goed in gaan verdiepen omdat ik zelf niet zo eet.
Maar goed, dat wil niet zeggen dat ik er niets over weet.

 

Je krijgt alvast een paar tips.

In dit blog alvast een paar tips waar jij op kan letten? Want ook al weet jouw kraamvrouw heel goed wat ze wel en niet moet eten, ook een veganistische kraamvrouw kan ik de valkuil stappen van snel even wat makkelijks of ongezonds of het eten overslaan omdat de eerste zorg naar het kindje gaat.

 

België versus Nederland.

Wist je trouwens dat in België deze leefstijl voor kraamvrouwen die borstvoeding geven afgeraden wordt?
Omdat zij tekorten aan vitamines zouden hebben/krijgen waardoor het kindje ook tekorten krijgt. Omdat bepaalde voedingsstoffen alleen maar in dierlijke voedingsmiddelen zitten.
Daarom is het wel fijn als jij even over haar schouder mee kan kijken, zodat ze ook goed voor zichzelf blijft zorgen.

In Nederland wordt deze leefstijl niet afgeraden, maar er wordt wel geadviseerd om een diëtist of voedingsadviseur die hierin gespecialiseerd is te consulteren zodat er geen gebreken ontstaan.

Tekorten.

De tekorten die ontstaan zijn trouwens: Vitamine B12, vitamine D, foliumzuur, ijzer, zink en jodium.
Waarin zijn deze voedingsstoffen dan te vinden als er alleen maar plantaardig gegeten en gedronken wordt?

 

Tijdens de scholing Gezond eten en Borstvoeding geven ga ik hier ook nog even op in.
Daarin laat ik zien dat vooral de vitamines B12 en D in dierlijke voedingsmiddelen zitten. Gelukkig kan vitamine D ook aangemaakt worden onder invloed van zonlicht, maar dat is in ons deel van de wereld (en vooral in de wintermaanden) ook best moeilijk.

 

Vitamine B12

Bij vitamine B12 tekorten bij de kraamvrouw kunnen er ook tekorten ontstaan bij het kindje. Deze kan dan groei en ontwikkelingsachterstanden krijgen.
Voor jouw kraamvrouw dus heel belangrijk dat ze hier wel voldoende van binnen krijgt. Tekorten bij haar kan je bijvoorbeeld herkennen aan duizelingen, hartkloppingen, oorsuizen, bleek zien, tintelingen in de vingers of spierzwakte.
Een goed supplement is dus zeker aan te raden. Handig voor haar om hierover even advies in te winnen bij iemand die er meer verstand van heeft.

 

Heb jij ervaring met veganistisch eten, en wat is jouw advies naar jouw kraamvrouw die veganistisch eet? Laar het me in een reacit hieronder weten, ik ben er heel benieuwd naar.

Stel hier je vraag