Vitamines een belangrijke voedingsstof.

  • Waar denk je aan bij deze voedingsstof?
  • Waar voor heb je deze voedingsstof nodig?
  • In welke voedingsmiddelen vind je deze voedingsstof?
  • Waar heeft je kraamvrouw deze voedingsstof voor nodig?

Wat denk jij als je deze vragen ziet?

Het zal misschien niet meevallen als je deze vragen ziet. Tuurlijk weet je dat ze belangrijk zijn en dat jouw kraamvrouw ze nodig heeft, maar waar ze inzetten en waarvoor je ze nodig hebt?

Wist je bijvoorbeeld ook dat ze meehelpen bij het regelen van de ademhaling, of  de hormoonhuishouding?

 

Even een kort lesje over vitamines.

Vitamines kan je eigenlijk alleen maar dmv eten binnen krijgen. En nu hoor ik je al denken, vitamine D dan en misschien denk je er ook bij vitamine K dan? Ja tuurlijk, je hebt een beetje gelijk, maar ik gelukkig ook. 
Vitamine D kan je lichaam alleen aanmaken onder invloed van de zon en de goede basisstof die je lichaam binnen heeft gekregen vanuit je eten. En voor vitamine K geldt dus hetzelfde. Je hebt er geen zonlicht bij nodig, maar wel de goede basisstof.
Alle andere vitamines kan je lichaam echt niet zelf aanmaken, daarvoor heb je gezonde en gevarieerde voeding nodig.

 

En nu voor jouw kraamvrouw.

En waar heeft je kraamvrouw ze dan voor nodig?
Zij zal na de bevalling weer haar weerstand op moeten bouwen. Dit heeft toch wel wat te verduren gehad tijdens haar zwangerschap en haar bevalling.
Daarnaast heeft ze het ook nodig voor een heel stel functies in haar lichaam. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ademhalen, haar hormoonhuishouding, spierfuncties, nodig voor het opbouwen van nieuwe cellen (denk hierbij aan de wond die ontstaan is na de bevalling), het beter op kunnen nemen van het mineraal ijzer. Zo is er nog veel meer waar vitamines goed voor zijn.

Hoe komt ze dan aan voldoende vitamines?
Zoals ik al zei, door gezond en gevarieerd te eten. En dat is dan soms weer makkelijker gezegd dan gedaan.
Gelukkig zorgen jullie vaak voor goede fruit-tussendoortjes. Daar zit al heel veel in. Maar ook de lunch kan hier zeker aan bijdragen. Want in volkorenproducten zitten zeker ook vitamines die goed zijn voor de kraamvrouw en in de melkproducten of het lekkere groente soepje dat je erbij geeft……

Zo hebben de meeste maaltijden echt wel een functie om aan de benodigde vitamines te komen. En kiest of wil je kraamvrouw alleen maar koek, snoep, witmeel producten, gefrituurd eten e.d. dan zal ze toch echt een tekort krijgen aan vitamines.

Nee het lukt zeker niet om elke dag alle vitamines voldoende binnen te krijgen, maar als je het over ongeveer een week of over 2 weken bekijkt, dan zal het gemiddelde echt wel behoorlijk kloppen. Maar de voorwaarde is dan echt wel dat er gezond en gevarieerd gegeten moet worden.

Stel hier je vraag